خبرنگاران بغداد به موازات وین، از گفت و گوهای منطقه ای تا مذاکرات هسته ای

به گزارش ناق، تهران-خبرنگاران- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی تحلیلی درباره نقش عراق درگفت وگوهای منطقه ای مشخصا بین تهران و ریاض و سیاست واشنگتن نوشت :دولت جو بایدن رویکرد دو مسیره ای برای مشارکت همه طرف ها در این فرایند در پیش گرفته است.

خبرنگاران بغداد به موازات وین، از گفت و گوهای منطقه ای تا مذاکرات هسته ای

به گزارش خبرنگاران، بلومبرگ در گزارش خود که شنبه شب منتشر شد، می نویسد: همزمان با بازنگری آمریکا در سیاست خود، عراق به میانجیگری تبادل نظرهای محرمانه ایران- عربستان ادامه می دهد. آمریکا متحدان عرب خود را به تبادل نظری مستقیم با ایران سوق می دهد؛ این همان رویکرد دو مسیره ای است که دولت بایدن برای مشارکت همه طرف ها در این فرایند، در پیش گرفته است.

عراق که بیشتر به عنوان قربانی ستیزهای منطقه ای و نه عاملی برای فرونشاندن آنها دیده می شد، اکنون نقش میانجی را میان ایران و کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی بر عهده گرفته است.

مصطفی کاظمی نخست وزیر و رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عراق، از تجربه ای در مسائل امنیتی منطقه برخوردار است و به گفته ناظران، او در نگاه عربستان سعودی و امارات هم، تا حدودی قابل قبول است و بنابراین قادر است به اعتمادسازی لازم برای تعامل این دولت ها با ایران کمک کند.

بلومبرگ نوشت : کاظمی همچنین کانال ارتباطی میان تهران و دولت جو بایدن را باز نگه داشته است. دو منبعی که از موقعیت طرف عراقی مطلع هستند می گویند که واشنگتن هم از وجود این کانال تماس جداگانه با ایران، استقبال نموده است چرا که در کنار تبادل نظرهای وین، این دسترسی منطقه ای هم می تواند به احیای برجام کمک رساند.

روبرت ساتلوف مدیر اجرایی موسسه واشنگتن و کارشناس سیاست در خاورمیانه می گوید که مصطفی کاظمی، توانسته سیاست عراق را در خط مقدم یک رویارویی گسترده تر با ایران به پیش ببرد و کارت های خود را عاقلانه بازی نموده و در حال حاضر در واشنگتن هم اعتبار بالایی دارد.

عراق که دیر زمانی است بین در و دیوار ستیز قدرت های منطقه ای گیر افتاده و هنوز هم در تقلای بازسازی خرابی های ناشی از تهاجم 2003 آمریکا و سپس ویرانگری های دولت اسلامی (داعش) است، امید دارد که تنش هایی را فرو نشاند که مستقیما بر این کشور اثر می گذارند. کاظمی همچنین می خواهد نقش خود را در صحنه بین المللی محکم کند آنهم در شرایطی که زیر فشار جناح های رقیب قدرتمندی در داخل واقع شده است.

عراق دریافته که عربستان سعودی، آمادگی بیشتری برای تبادل نظر با ایران دارد و مصطفی کاظمی را در این زمینه به حساب می آورد.

رناد منصور عضو ارشد پژوهشی و مدیر پروژه ابتکار عراق در چتم هاوس می گوید: آمریکا متحدان عرب خود را به تبادل نظری مستقیم با ایران سوق می دهد. این همان رویکرد دو مسیره ای است که دولت بایدن برای مشارکت همه طرف ها در این فرایند، در پیش گرفته است.

دینا اسفندکمک مشاور ارشد گروه بین المللی بحران ادعا می نماید: اگر تبادل نظرهای وین شکست بخورد، نیروهای هوادار ایران، فعالیت خود را در منطقه افزایش می دهند و تندروهای ایران هم در برابر توافق هسته ای خواهند ایستاد. کشورهای عربی و عراق در کوششند تا از گذر این تبادل نظرها، از بروز چنین وضعیتی جلوگیری نمایند.

یک مقام ارشد رسمی عراق و نیز یک منبع نزدیک به دولت کاظمی می گویند که عربستان سعودی و ایران، هر دو مایل به خاتمه بحران های منطقه ای هستند. تهران زیر فشار تحریم هایی است که توسط دولت ترامپ وضع شد و نگرانی اصلی عربستان هم حملات فزاینده رزمندگان یمنی است.

این مقام ارشد عراقی می افزاید: عراق دریافته که عربستان سعودی، آمادگی بیشتری برای تبادل نظر با ایران دارد و مصطفی کاظمی را در این زمینه به حساب می آورد. یک منبع آشنا با مواضع دولت امارات می گوید که ابوظبی هم نگاه مشابهی دارد و برای ارتباط با ایران، به کاظمی اعتماد می نماید.

محمدبن سلمان ولیعهد سعودی، که حاکم دوفاکتوی عربستان است، هفته گذشته گفت که این پادشاهی در کوشش است اختلافاتش با ایران را حل و فصل کند. این موضع، کاملا در نقطه مقابل رویکردی است که در سال 2017 در پیش گرفت و گفت که عربستان سعودی، به جای آنکه در داخل منتظر بماند، کوشش می نماید نبرد را به داخل ایران بکشاند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1587

به "خبرنگاران بغداد به موازات وین، از گفت و گوهای منطقه ای تا مذاکرات هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بغداد به موازات وین، از گفت و گوهای منطقه ای تا مذاکرات هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید