خراسان رضوی به 810 هزار تن گندم احتیاج دارد

به گزارش ناق، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه برای تأمین غذای جمعیت خراسان رضوی به 810 هزار تن گندم احتیاج است.

خراسان رضوی به 810 هزار تن گندم احتیاج دارد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از مشهد،غلامحسین ساربان معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون 45 درصد کشتزار های خراسان رضوی زیر کشت گندم و جو است و از 337 هزار کشاورز استان، افزون بر 134 هزار نفر، معادل 35 درصد آنان به کشت و فراوری گندم و جو اشتغال دارند.

او اولین توفیقات بخش کشاورزی را در اقدامات به نژادی دانست و اضافه کرد: اگرچه ابتدای انقلاب عملکرد فراوری گندم کشور یک تن و 608 کیلوگرم در هکتار بود، اما شرایط اقلیمی سال قبل ما را در فراوری این محصول متوقف کرد و نتوانستیم خود را با شرایط سازگار کنیم.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه متناسب با مقدار آب موجود کشت انجام نداده ایم و این موجب شده عده ای از کشاورزان ناامید شده و به سمت باغداری بروند.

ساربان بر متعادل سازی مقدار مصرف کود کشاورزی در استان تاکید و اعلام کرد: یک تن گندم 28 کیلوگرم ازت، 9.5 کیلو فسفر و 23 کیلوگرم پتاس را از خاک خارج می نماید. مصرف پتاس و فسفات اجباری است و به صرف اینکه قیمت شان افزایش یافته، نباید به وسیله کشاورزان کنار گذاشته شوند.

او افزایش مواد آلی خاک را ضروری خواند و توضیح داد: مقدار مواد آلی خاک های استان چهار دهم درصد بوده در صورتی که مواد آلی برترین خاک های جهان پنج تا 6 درصد است.

/م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1797

به "خراسان رضوی به 810 هزار تن گندم احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی به 810 هزار تن گندم احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید