رواج رویگردانی از آمریکا در بین نخبگان اقتصادی آلمان

به گزارش ناق، وزیر امور خارجه سابق آلمان ضمن ابراز نگرانی از وخامت مناسبات دو سوی آتلانتیک در این باره که حتی نخبگان و رهبران اقتصادی در آلمان رویکرد خداحافظی از آمریکا را در پیش گرفته اند هشدار داد.

رواج رویگردانی از آمریکا در بین نخبگان اقتصادی آلمان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هفته نامه اشپیگل گزارش داد که ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین قبل از انتخاب زیگمار گابریل، به عنوان رئیس جدید انجمن آتلانتیک در ژوئن گذشته دخالت هایی انجام داده و درباره انتخاب وی در این مسئولیت ابراز نارضایتی کرده تا بتواند از این امر جلوگیری به عمل آورد. این انجمن با هدف تعمیق همکاری های بین آلمان، اروپا و آمریکا شکل گرفته است.

گرنل البته در پاسخ به سوالی در این باره نخواست اظهار نظر کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان و رئیس این انجمن در سخنانی در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل در این باره ابراز تاسف کرد که گرنل در راستای بهبود مناسبات دو سوی آتلانتیک اقدامی نمی کند. وی تاکید کرد که ما به سفیری از آمریکا نیاز داریم که در بهبود مناسبات دو سوی آتلانتیک ایفای نقش کند حتی زمانی که مواضع ما با هم مشترک نباشد.

گابریل همچنین درباره مناسبات کلی بین آلمان و آمریکا ابراز نگرانی کرده و این مسئله را نگران کننده خواند که حتی در بین نخبگان برجسته اقتصادی آلمان هم خداحافظی از آمریکا رواج پیدا کرده است.

نیکلاس برنز، سفیر سابق آمریکا در ناتو هم درباره وضعیت مناسبات دو سوی آتلانتیک ابراز نگرانی کرده و گفت که ما یک بحران را در مناسبات دو سوی آتلانتیک که من آن را امکان پذیر نمی دانستم تجربه می کنیم.

برنز همچنین به سفیر آمریکا در آلمان این انتقاد را وارد کرد که به صورت غیر مستقیم آلمان را به بازگشت نیروهای آمریکایی از این کشور تهدید کرده است در صورتی که برلین هزینه های نظامی خود را افزایش ندهد. به گفته برنز این یک خیانت به ائتلاف ما با آلمان است. وی تاکید کرد که در کنگره هیچ اکثریتی برای این مسئله که مناسبات با آلمان را به خطر بیاندازیم و یا نابود کنیم وجود ندارد.

سفیر آمریکا در آلمان بارها در اظهاراتی مداخله جویانه موجبات خشم و ناراحتی مقامات و سیاستمداران آلمانی را فراهم کرده است.

وی در موارد مختلف از جمله برجام و هزینه های نظامی برلین این کشور را به عواقب عمل نکردن به درخواست های آمریکا تهدید کرده است.

وی چندی پیش هم درباره موضع مخالف دولت آلمان برای مشارکت در عملیات دریایی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز ابراز دلسردی کرده و گفت: آمریکا از آلمانی ها بسیار دلسرد هستند چرا که ما این کشور را به عنوان دوست خود ارزیابی می کردیم. ما این درخواست را از چین و یا روسیه نداشتیم بلکه از متحد خود آلمان درخواست کردیم.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 271

به "رواج رویگردانی از آمریکا در بین نخبگان اقتصادی آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رواج رویگردانی از آمریکا در بین نخبگان اقتصادی آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید