شرکت نیسان به اشتباهش در سیاست گذاری و فراوری محصولات قدیمی اقرار کرد
به گزارش ناق، گزارش مجله Car حکایت از آن دارد که نیسان بیشترین تمرکز خود را معطوف سه بازار ژاپن، چین و ایالات متحده خواهد نمود.
به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، شرکت نیسان یکی از عظیم ترین و در عین حال محبوب ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود. این کمپانی در گذشته نه چندان دور به فراوری مدل های بروز و با استانداردهای بالا شهرت داشت، اما در مقطع کنونی به نظر می رسد در حال عقب افتادن از رقبا است.
برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به سبد محصولات نیسان داشته باشیم. هر چند برای مدل های اسپرت سن و سال مثل مدل های معمولی اهمیت ندارد، ولی دو مدل 370Z و GT-R بیش از یک دهه است که بی وقفه فراوری می شوند. Pathfinder دیگر مدل پا به سن گذاشته نیسان است، این شاسی بلند هم عمری 9 ساله دارد. فرانتیر نیز به سنی رسیده که می تواند در انتخابات آمریکا شرکت کند!
آشوانی گوپتا (Ashwani Gupta) مدیرعامل نیسان در مصاحبه اخیری که با مجله Car انگلستان داشته، به نکات جالبی در این باره اشاره نموده است. به اعتقاد آقای گوپتا، گسترش فعالیت ها با شتابی بیش از حد که ناشی از سیاست های کارلوس گون در راستای تصاحب سهم 8 درصدی از بازار بود، یکی از عوامل دخیل در شرایط نامساعد کنونی نیسان محسوب می گردد.
آقای گوپتا گفته این سیاست مدیرعامل سابق و فراری نیسان در نهایت قدیمی شدن و همچنین افزایش تعداد مدل ها را در پی داشته است. از نظر آقای گوپتا تعداد محصولات نیسان الان آنقدر زیاد است که امکان حفظ همه آنها روی خط فراوری وجود ندارد.
آیا این حرف های مدیرعامل نیسان، به معنای عرضه مدل های جدید در آینده نزدیک است؟ لزوما نه. در حال حاضر نیسان روی خودروهای برقی تمرکز نموده و میخواهد نیمی از محصولات خود در اروپا را با پیشرانه های الکتریکی عرضه کند. در کنار این، مدل های اسپرتی چون Z جدید و GT-R به خاطر قوانین سختگیرانه آلایندگی از بازار این قاره حذف خواهند شد.
همانند گزارش های قبلی، گزارش مجله Car نیز حکایت از آن دارد نیسان بیشترین تمرکز خود را معطوف سه بازار ژاپن، چین و ایالات متحده خواهد نمود. این کمپانی با استراتژی جدیدی که در پیش گرفته، کاهش هزینه ها را دنبال می نماید که آن هم به معنای کاهش میزان فراوری خواهد بود. همچنین به جای سهم 8 درصدی از بازار خودرو، این شرکت تصاحب سهم 6 درصدی تا سال 2023 را هدفگذاری نموده است.
اگر چه نیسان در دستیابی به سهم 6 درصدی از بازار، حساب ویژه ای روی یاری های شرکای تجاری خود یعنی رنو و میتسوبیشی باز نموده، ولی با توجه به چالش های متعددی که سال 2020 پیش روی خودروسازان دنیا قرار داده، به نظر می رسد این کمپانی در تحقق هدف مذکور با دشواری های زیادی روبرو خواهد شد.
منبع: جام جم آنلاین