فیلتر شنی استخری چیست؟

به گزارش ناق، خبرگزاری خبرنگاران- فیلتر استخری در اصل مخزنی پر از شن است که به شبکه فیلتراسیون استخر متصل است. هنگامی که آب استخر از مخزن می گذرد زباله ها و ذرات در آن جمع شده و از بازگشت آنها به استخر جلوگیری می شود که این مسئله منجر به تمیز تر و شفاف تر شدن آب می شود.

فیلتر شنی استخری چیست؟

بیشتر فیلترهای شنی از ماسه یا کوارتز استفاده می نمایند اما ممکن است از شیشه یا زئولیت نیز استفاده نمایند.

برای آنکه استخرها آب شفاف و تمیزی داشته باشند احتیاج به یک سیستم فیلتراسیون شنی است که باعث زلال شدن آب می گردد.

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

فیلتر شنی استخری با انتقال آب از بالای مخزن به وسیله شن و ماسه به پایین مخزن با فشار بالا عمل می نماید. همانطور که آب به پایین چکه می نماید لبه های تیز دانه های شن ذراتی مانند گرد وخاک، زباله و مواد زائد را از آب جذب می نمایند. ذرات کوچکتر از آب جدا می شوند تا زمانی که شن بیش از حد متراکم شده و احتیاج به شستشوی معکوس داشته باشد.

برای تمیز کردن شن و ماسه درون فیلتر شنی احتیاج به شستشوی معکوس به صورت دستی یا اتوماتیک است . شستشوی معکوس فیلتر شنی جریان آب را به وسیله ماسه معکوس می نماید . این عملیات از قسمت های جانبی در پایین آغاز شده و به سمت بالا حرکت می کند و زباله ها و ذرات را در حین حرکت جمع می نماید و هنگامی که به بالای فیلتر رسید زباله ها دور ریخته شده و به استخر باز نمی گردند.

شستشوی معکوس در عرض چند دقیقه به صورت کامل صورت گرفته و فرایند زمان بری نیست . پس از اتمام چرخه شستشوی معکوس و شستشوی سیستم ، شن و ماسه های تمیز می توانند فرآیند فیلتر کردن آب استخر را یک بار دیگر انجام دهند.

به عبارت دیگر می توان گفت اصل کار فیلتر شنی استخری بدین صورت است که آب کشیده شده به وسیله پمپ استخر به مخزن فیلتر و از آنجا به فیلتر شنی ارسال می گردد . شن و ماسه های موجود در این فیلترها باعث بدام انداختن زباله های آب شده و آن را تصفیه می نمایند.

آناتومی فیلتر شنی استخر چیست؟

اگر می خواهید دقیقا یاد بگیرید که چگونه یک فیلتر شنی آب را در سیستم حرکت می دهد به خواندن بقیه مطلب ادامه دهید، زیرا قصد داریم شرح دهیم که چگونه قسمت های مختلف فیلتر وارد عمل می شوند.

آب استخر وارد بالای مخزن فیلتر شنی شده و از آنجا آغاز به فیلتر کردن آب می نماید . اگر آب از لوله ای در کنار مخزن وارد گردد برای آغاز چرخه فیلتراسیون باید به سمت بالایی فیلتر شنی پمپ گردد. شما می توانید آن را مانند یک فواره در نظر بگیرید که آب می تواند از هر جهت وارد حوضچه گردد اما باید از لایه بالایی به پایین چکه کند.

هنگامی که آب در بالای مخزن فیلتر شنی نهاده شد، آب استخر از یک توزیع نماینده عبور می نماید تا اطمینان حاصل گردد که به طور یکنواخت روی بستر شن و ماسه پخش می گردد .

سپس آب استخر قبل از رسیدن به قسمت های جانبی واقع در پایین مخزن به وسیله شن و ماسه شسته می گردد. دهانه های جانبی به اندازه ای بزرگ هستند که آب از آن عبور می کند اما برای شن و ماسه کوچک تر از آن هستند که از کنار آن فشرده گردد و به استخر ریخته گردد.

در فرایند شستشوی معکوس آب از قسمت های جانبی پایین خارج شده و به سمت بالای فیلتر شنی می رود و به وسیله توزیع نماینده های بالا حرکت می نماید تا مواد زائد آن گرفته گردد.

تعویض کردن فیلتر شنی چگونه انجام می گردد؟

به عنوان یک استاندارد ، شن و ماسه با شستشوی معکوس و شستشوی فیلتر شنی تمیز می شوند .ماسه های شنی در فیلترهای فیلتر شنی می تواند 5 تا 7 سال دوام بیاورد اما به احتمال زیاد هر سه سال یک بار باید تعویض شوند.

برای تعویض شن و ماسه در فیلتر شنی مراحل زیر انجام می گیرد:

آب از مخزن تخلیه شده و سر فیلتر جدا می گردد تا ماسه های قدیمی از مخزن بیرون آورده شوند.

در ادامه مخزن تا نیمه پر از آب می گردد و شن یا ماسه های فیلتر شنی طبق دستورالعمل سازنده اضافه می گردند. در پایان سر فیلتر دوباره وصل شده وقتی که فیلتراسیون به حالت فیلتر برمی گردد باید از نظر نشت دوباره آنالیز گردد.

باید توجه داشته باشید که هنگام اضافه کردن شن و ماسه تازه چه اندازه فضای خالی یا آزاد باقی می گذارید ، به طور معمول نیمی از عمق بستر شنی باید خالی باشد . بعلاوه می توانید با توجه به علامت های روی مخزن خود یا خواندن کتابچه راهنمای کاربر اندازه آن را مشخص کنید.

کدام نوع استخرها با فیلترهای شنی بهتر کار می نمایند؟

همه استخرهای داخلی از جمله فایبرگلاس، بتن، آستر وینیل و دیگر استخرهای پیش ساخته مانند استخر های کانتینری می توانند با استفاده از فیلتر شنی عملکرد خوبی داشته باشند . استخر های روی زمین نیز معمولاً از سیستم های فیلتر شنی استفاده می نمایند.

در نهایت تا زمانی که اندازه فیلتر با اندازه استخر مطابقت داشته باشد نوع استخر تاثیری بر نوع سیستم فیلتراسیونی که می توانید داشته باشید ، نخواهد داشت.

حتماً تعداد ساعاتی که قصد دارید هر روز از فیلتر خود بهره ببرید برای آنکه نرخ گردش دقیق را محاسبه کنید را در نظر بگیرید.

طراحی و ساخت استخر را به تاسیسات لطفی بسپارید

تاسیسات لطفی بیش از 30 سال در زمینه طراحی و اجرای انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، ساخت سونا ، جکوزی و استخر فعالیت داشته و تا به امروز افتخار جلب رضایت هزاران مشتری را داشته است .

برای مشاوره درباره ساخت استخر در تهران ، ساخت سونا و جکوزی در تهران ، اطلاع از قیمت فیلتر شنی استخر در کرج و بعلاوه شرایط و قیمت ساخت استخر در کرج ، با تاسیسات لطفی تماس بگیرید .

تاسیسات لطفی : مجری ساخت استخر و جکوزی - 09125641224

www.tmilotfi.ir

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2007

به "فیلتر شنی استخری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلتر شنی استخری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید