نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین ونزوئلا و کلمبیا

به گزارش ناق، کوشش ها به رهبری آمریکا برای بیرون کردن رئیس جمهوری ونزوئلا وارد مرحله جدیدی شده و نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین کلمبیا و ونزوئلا و فعال شدن یک معاهده دفاعی مشترک 70 ساله بین کشورهای نیمکره غربی را تشدید نموده است.

نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین ونزوئلا و کلمبیا

اعضای معاهده یاری متقابل درون آمریکایی موسوم به معاهده ریو اخیرا توافق کردند تا به این بسته مصوب 1974 رجوع نمایند؛ بر اساس این معاهده، اقدامات مشترک از تحریم های مالی تا استفاده از نیروی نظامی و توقف راه های ارتباطی و حمل و نقل علیه کشور مدنظر اعمال می گردد. وزرای خارجی 19 کشور عضو قرار است اواخر ماه جاری میلادی دیدار نمایند و درباره اینکه چه اقداماتی برای از میان برداشتن این تهدید از سوی ونزوئلا ضروری است، تصمیم گیری نمایند.

کارلوس تروخیو، سفیر آمریکا در سازمان کشورهای آمریکایی گفت: اگر منزل همسایه شما در حال سوختن باشد، نگاه می کنید و دست به مداخله نمی زنید یا اینکه به یاری همسایه می روید تا آن را از آتش بیرون بیاورید؟

کلمبیا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را به اسکان و تسلیح چریک های کلمبیایی متهم می نماید که تهدیدی برای انجام حملات تروریستی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز ناامیدی خود را بابت ماندن مادورو در قدرت با وجود فعالیت های اپوزیسیون در ونزوئلا ابراز نموده و تحریم های سنگینی را علیه مقام های دولت کاراکاس وضع نموده است.

مقام های دولتی آمریکا با اذعان به این مساله که معاهده ریو شامل روینمودهای استفاده از نیروی نظامی می گردد، گفته اند هدف نهایی آنها افزایش تحریم ها شامل متوقف کردن نفتکش های حامل نفت ونزوئلا و ارائه یک چارچوب حقوقی برای سایر کشورهای نیمکره غربی برای پیوستن به این اقدامات است.

یکی از مقام های آمریکایی گفت: معاهده ریو یک کتابچه شامل دورنمای نظامی، تحریم ها و اقدامات سیاسی است و بر اساس شرایط منطقه، آن کاری که باید انجام گردد، صورت می گیرد.

یکی از مقام های ارشد آمریکای لاتین که خواست نامش فاش نگردد، گفت: این معاهده شبیه به یک شیب لغزنده است. شما برای تحریم آن را اجرایی می کنید اما بعدا می بینید که دچار یک درگیری احتمالی هم شده اید. اعمال ممنوعیت در دریا یا بستن حریم هوایی بر روی ونزوئلا یک روی دیگر هم دارد و آن استفاده احتمالی از زور است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 354

به "نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین ونزوئلا و کلمبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین ونزوئلا و کلمبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید