چادر سفید زنان شهر ورزنه در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد

به گزارش ناق، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، چادر سفید زنان شهر ورزنه در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد.

چادر سفید زنان شهر ورزنه در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد

رضا خلیلی ورزنه، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه گفت: پس از ارائه مستندات به وسیله انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه و با کوشش های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار ورزنه، چادر سفید زنان این شهر 17 اسفند 1400 به شماره 2673 در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه پوشیدن چادر سفید به وسیله بانوان ورزنه، این شهر را به عنوان شهر فرشتگان ایران مشهور نموده، اضافه نمود: پوشیدن چادر سفید زنان ورزنه دلایل تاریخی متعددی دارد، از جمله کشت پنبه مرغوب و وجود صنایع دستی کرباس بافی و سفره بافی و عوامل فرهنگی و دینی که اسلام به پوشیدن رنگ سفید سفارش نموده، علل پوشش چادر سفید این خطه است.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه اعلام کرد: زنان شهر ورزنه معمولاً از پارچه های کرباس سفید برای دوخت چادر استفاده میکردند اما اکنون بیشتر با استفاده از پارچه های کارخانه ای روی آورده اند.

خلیلی به وجود کارگاه های سنتی پارچه بافی برای بافت پارچه چادر در شهر ورزنه اشاره و افزود: از مسئولان شهرستان تقاضا دارم همانند بسیاری از نقاط کشور که فرهنگ های بومی و محلی را حفظ نموده اند، با برگزاری مراسم در روز ثبت ملی این سنت نیکو، آن را به سلامت به آیندگان بسپارند.

شاید معروف ترین تصویر از ورزنه به عنوان نگین شرق اصفهان که قرنها است در آئینه چشم گردشگران می درخشد، زنان چادر سپیدی باشند که با پوشش زیبای خود نمادی از فرشتگان آسمانی را در فکر و یاد انسان تداعی می نمایند.

ورزنه را سفیدترین شهر ایران نامیده اند زیرا هر رهگذری که گذرش بر این شهر می افتد، اولین چیزی که جلب توجه می نماید، زنان و دختران چادر سفیدی هستند که به جای پوشیدن چادر سیاه متداول، چادری به رنگ سفید به سر می نمایند.

این رسمی است که از زمانهای گذشته و شاید به قدمت پیدایش شهر همگی زنان ورزنه به آن پای بند هستند. در خصوص دلیل آن نظرات گوناگونی شایع است، برخی معتقدند پوشیدن چادر سفید بخاطر مقابله با گرمای شدید تابستانی در این نقطه کویری است.

نظر دکتر سیروس شفق، نویسنده کتاب جغرافیای اصفهان در این باره این است: زنان ورزنه بدون استثنا چادر سفید به سر می نمایند که معرف گرمای شدید تابستانی است. عقیده برخی بر این است که چون از زمانهای گذشته ورزنه محل کشاورزی و کشت محصولاتی همانند پنبه بوده است، امکان تهیه چادر سفید از نخ آن به راحتی میسر بوده است.

در اظهارنظر دیگری درباره دلیل پوشش سفید زنان ورزنه چنین آمد: از آنجا که ورزنه در گذشته دیار روحانیون زردشتیان بود، این رسم بنا به اظهار نظر برخی نویسندگان از رسوم آنان می باشد، چرا که روحانیون زردشتی لباسی از پنبه می پوشیدند و نوار مقدسی در تشریفات مذهبی به گردن می آویختند که از جنس پنبه بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2019

به "چادر سفید زنان شهر ورزنه در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چادر سفید زنان شهر ورزنه در لیست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید