خواص تخم مرغ و عوارض آن ، طبع، مصلح، کالری و اندازه مجاز مصرف

به گزارش ناق، خواص و عوارض تخم مرغ برای سلامت بدن چیست؟ تخم مرغ از زمان های قدیم به عنوان کامل ترین غذای بشر حساب می شد. یک ماده غذایی مفید که به شکل های مختلفی پخته می گردد و برای درست کردن انواع غذا نیز کاربرد دارد. اما مهم ترین خواص تخم مرغ برای بدن چیست؟ آیا چیزی در خصوص عوارض خوردن زیاد تخم مرغ می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با فواید و خواص تخم مرغ و بعلاوه مضرات تخم مرغ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات رایج در خصوص تخم مرغ پاسخ خواهیم داد.

خواص تخم مرغ و عوارض آن ، طبع، مصلح، کالری و اندازه مجاز مصرف

ارزش غذایی تخم مرغ

تخم مرغ ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مقدار پروتئین این ماده غذایی آنقدر زیاد است که می تواند به عنوان یک وعده غذایی اصلی و مفید استفاده گردد. یک تخم مرغ آب پز با وزن 44 گرم حدود 62/5 کالری دارد.

سفیده و زرده تخم مرغ هر دو منبع غنی از پروتئین هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد خود به حدود 46 تا 56 گرم پروتئین احتیاج دارد. از مهم ترین ویتامین های موجود در تخم مرغ می توان به ویتامین A، ویتامین B5، B12، D، E، K و B6 اشاره نمود.

از طرف دیگر مصرف تخم مرغ مقدار زیادی از مواد معدنی مورد احتیاج بدن را فراهم می نماید. در ادامه می توانید با ارزش غذایی هر عدد تخم مرغ آب پز شده آشنا شوید.

  • پروتئین: 5/5 گرم
  • چربی کل: 4/2 گرم
  • سدیم: 189 گرم
  • کلسیم: 24/6 میلی گرم
  • آهن: 0/8 میلی گرم
  • منیزیم: 5/3 میلی گرم
  • فسفر: 5/3 میلی گرم
  • پتاسیم: 86/7 میلی گرم
  • روی: 0/6 میلی گرم
  • کلسترول: 162 میلی گرم

طبع تخم مرغ و مصلح آن

در طب سنتی طبع زرده تخم مرغ گرم و تر و سفیده آن سرد است. برترین مصلحات تخم مرغ نیز فلفل سیاه، فلفل قرمز، و هستند.

فواید و خواص تخم مرغ برای بدن

اولین ماده تشکیل دهنده تخم مرغ پروتئین است. پروتئین برای ترمیم بافت ها و افزایش قدرت و سلامت بدن ما اهمیت زیادی دارد و از همین رو یک ماده غذایی مهم و ضروری در وعده غذایی روزانه محسوب می گردد. اما فواید و خواص تخم مرغ برای بدن تنها به تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن ما ختم نمی گردد. در ادامه می توانید بیشتر با خاصیت تخم مرغ برای سلامتی آشنا شوید.

1- فواید سفیده تخم مرغ برای بدنسازی

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و سلول های سازنده بدن ما نیز از پروتئین ساخته شده اند. مصرف تخم مرغ موجب افزایش قدرت و ترمیم بافت های عضلاتی می گردد. مطالعات نشان می دهد که تخم مرغ می توانید تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن ما را تأمین کند و از این راه به رشد عضلات بدن، ریکاوری و بعلاوه بهبود عملکرد عضلات یاری کند.

به طول معمول خواص سفیده تخم مرغ آب پز برای افزایش عضله سازی و تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن بدنسازان بیشتر است.

2- افزایش کلسترول خوب خون با مصرف تخم مرغ

تخم مرغ آب پز حاوی مقدار زیاد کلسترول است، اما درواقع مصرف تخم مرغ موجب افزایش کلسترول خوب یا همان HDL می گردد. کلسترول مضری که موجب بروز بیماری های قلبی و مسائل قلبی عروقی می گردد، کلسترول LDL است که تخم مرغ نقشی در افزایش آن ندارد.

افزایش مقدار کلسترول HDL منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کاهش سکته قلبی می گردد.

3- بهبود عملکرد مغز با خوردن تخم مرغ

تخم مرغ حاوی ماده مغذی به نام کولین است که برای سنتز غشای سیتوپلاسمی حیاتی است و موجب ایجاد سیگنال های شیمیایی در مغز می گردد. کمبود این ماده می تواند اثرات مخربی بد سلامت داشته باشد.

تخم مرغ سرشار از کولین است. یک عدد تخم مرغ آب پز می تواند بیشتر از 100 میلی گرم کولین مورد احتیاج بدن را فراهم کند و از طرف دیگر به علت وجود ریزمغذی ها و مواد معدنی متنوعی که دارد، برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است.

مصرف تخم مرغ به بهبود حافظه یاری می نماید.

4- تأمین ویتامین D مورد احتیاج بدن

زرده تخم مرغ از معدود غذاهایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D است. مصرف دو عدد زرده تخم مرغ آب پز می تواند 82 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین D را تأمین کند. ویتامین D موجب جذب کلسیم و فسفر در بدن می گردد و برای حفظ استخوان ها و سلامت دندان ها اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر مصرف ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز یاری زیادی می نماید.

5- فواید و خواص تخم مرغ برای کاهش وزن

تخم مرغ یکی از سالم ترین و کامل ترین مواد غذایی است که به علت کالری پایین و پروتئین بالایی که دارد برای کاهش وزن بسیار مفید است. از مهم ترین خاصیت تخم مرغ برای سلامتی می توان به افزایش احساس سیری، کاهش گرسنگی و کاهش میل به خوردن اشاره نمود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف تخم مرغ می تواند هورمون های سیری را در بدن افزایش دهد و به افزایش انرژی فرد نیز یاری کند. از طرف دیگر مصرف تخم مرغ موجب افزایش متابولیسم در بدن می گردد و از همین رو نقش مؤثری بر کاهش وزن دارد.

6- تأمین امگا 3 از فواید تخم مرغ

هر چند که ماهی به عنوان غنی ترین منبع امگا 3 شناخته می گردد، اما باید بدانید که تخم مرغ نیز مقدار زیادی امگا 3 دارد و یک ماده غذایی بی نظیر برای افرادی است که نمی توانند به هر علتی غذاهای دریایی مصرف نمایند.

اسیدهای چرب امگا 3 از انواع اسیدهای چرب غیراشباع هستند که در عملکرد غشای سلولی اندام های حیاتی بدن نقش مؤثری دارند. مصرف 2 عدد تخم مرغ می تواند 180 میلی گرم از احتیاج روزانه بدن به امگا 3 را تأمین کند.

7- سلامت چشم ها از خواص تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم است که برای سلامت چشم ها و بعلاوه بازیابی شبکیه چشم بسیار مفید هستند. مصرف تخم مرغ از تخریب بینایی در سنین جوانی و پیری جلوگیری می نماید. آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین موجود در تخم مرغ از بروز بیماری های چشمی مانند جلوگیری می نمایند و نقش مؤثری بر بهبود بینایی و سلامت چشم ها دارند.

8- بهبود سلامت روان از خواص تخم مرغ

مصرف تخم مرغ به ارتقای سلامت روان یاری می نماید. مطالعات نشان می دهد که استفاده از تخم مرغ می تواند به کاهش استرس و اضطراب یاری کند و علائم افسردگی را کاهش دهد. تخم مرغ حاوی ویتامین B12، B2، کولی، آهن و تریپتوفان است که همگی در کاهش استرس نقش مؤثری دارند و به بهبود خواب نیز یاری می نمایند.

9- کنترل دیابت با خوردن تخم مرغ

تخم مرغ یک وعده غذایی سالم و مفید برای افراد مبتلا به است که اگر جایگزین کربوهیدرات ها و غذاهای ناسالم گردد، بسیار برای سلامت مفید است. تخم مرغ شاخص گلیسمی پایینی دارد و مقدار کربوهیدرات آن کم است و از همین رو مصرف آن موجب افزایش قند خون در افراد دیابتی نمی گردد.

بیشتر بخوانید: برترین مواد غذایی برای کنترل دیابت

10- جلوگیری از حملات قلبی از فواید تخم مرغ

بسیاری از افراد ادعا می نمایند که تخم مرغ حاوی کلسترول بد است و از همین رو در دسته غذاهای مضر برای قلب واقع شده است. اما حقیقت این است که مصرف تخم مرغ با کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و حملات قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد.

آنالیز 17 مطالعه با مجموع 263939 شرکت نماینده نشان می دهد که مصرف تخم مرغ هیچ ارتباطی با بیماری های قلبی ندارد. اما به هر حال مصرف به مقدار تخم مرغ با تأمین مواد مغذی ضروری، افزایش کلسترول HDL و آنتی اکسیدان های مفید می تواند ریسک ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهد.

کولین موجود در تخم مرغ نقش مهمی در تجزیه آمینو اسید هموسیستئین دارد و از همین رو می تواند ریسک ابتلا به بیماری ها قلبی را نیز کاهش دهد.

11- خواص تخم مرغ برای سلامت پوست

تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که در سلامت پوست و جلوگیری از تجزیه بافت های بدن مؤثر هستند. مصرف تخم مرغ می تواند به افزایش کشسانی پوست و جلوگیری از یاری کند. استفاده از نیز در کاهش چین و چروک های پوستی و بعلاوه صورت مؤثر است.

12- کاهش ابتلا به سرطان سینه با مصرف تخم مرغ

در مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، معین شد که مصرف تخم مرغ می تواند ریسک ابتلا به را در خانم ها کاهش دهد. مصرف تخم مرغ در خانم ها بعد از 6 هفته می تواند تا 44 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

کولین موجود در تخم مرغ از بدن در برابر ابتلا به سرطان سینه محافظت می نماید و این موضوع به خصوص در دخترانی که در سن نوجوانی تخم مرغ مصرف می نمایند، مشهودتر است.

13- کاهش تری گلیسرید با خوردن تخم مرغ

تری گلیسرید یک عامل مهم در افزایش خطر بیماری های قلبی است. زمانی که ما غذای چربی مصرف می کنیم و بدن ما احتیاجی به آن چربی ندارد، به سرعت آن را به تری گلیسرید تبدیل می نماید و وارد جریان خون می گردد.

تخم مرغ غنی از امگا 3 است که می تواند به کاهش مقدار تری گلیسرید خون یاری کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف تخم مرغ به مقدار مناسب با کاهش تری گلیسرید خون ارتباط مستقیمی دارد.

14- بهبود عملکرد تیروئید

تخم مرغ حاوی ید و سلنیوم است که برای سنتز هورمون های تیروئید اهمیت زیادی دارند. هورمون تیروئید موجب افزایش متابولیسم و تنظیم وزن بدن می گردد. مطالعات نشان می دهد که مصرف تخم مرغ می تواند به عملکرد بهتر تیروئید یاری کند و از افزایش وزن در افرادی که با مشکل کم کاری تیروئید دست و پنجه نرم می نمایند، یاری کند.

بیشتر بخوانید: برترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

15- تخم مرغ از کم خونی پیشگیری می نماید

تخم مرغ سرشار از آهن است و از همین رو مصرف آن می تواند به تأمین آهن مورد احتیاج بدن یاری کند. جالب است بدانید که آهن موجود در زرده تخم مرغ یکی از مفیدترین انواع آهن موجود در مواد غذایی است که به راحتی در بدن سنتز می گردد. مصرف تخم مرغ می تواند به افزایش انرژی در افرادی که به کمبود آهن و مبتلا هستند نیز یاری زیادی کند.

16- سلامت موها

یکی از فواید و خواص تخم مرغ برای بدن یاری به سلامت موها است. تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری برای بدن است که می تواند به سلامت موها، جلوگیری از ریزش مو و نرم و درخشان شدن موها یاری کند. کمبود ویتامین و مواد معدنی از مهم ترین عوامل ریزش مو است که در بسیاری از افراد با مصرف تخم مرغ رفع می گردد و به یاری می نماید.

17- افزایش انرژی بدن با خوردن تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین B است و از همین رو مصرف این ماده غذایی می تواند به افزایش انرژی بدن یاری زیادی کند. برای بالا بردن سطح انرژی در طول روز بهتر است از تخم مرغ به عنوان یا میان وعده بهره ببرید.

18- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید و خواص تخم مرغ برای بدن بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. تخم مرغ سرشار از ویتامین A، ویتامین B و ویتامین D است و از همین رو مصرف آن سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد. مصرف تخم مرغ به صورت روزانه می تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی نیز جلوگیری کند.

عوارض و مضرات تخم مرغ

هر چند امروزه فواید تخم مرغ برای بدن به اثبات رسیده است، اما به هر حال این ماده غذایی باید به مقدار و درست مصرف گردد.

*مصرف بیش از حد تخم مرغ می تواند منجر به ، استفراغ و و مسائل معده گردد.

*خوردن تخم مرغ به مقدار زیاد می تواند به کلیه ها آسیب وارد کند.

*مصرف تخم مرغ خام یا نیم پز می تواند حاوی باکتری های مضری باشد که موجب بیماری گردد.

*بعضی افراد ممکن است با مصرف تخم مرغ دچار حساسیت و آلرژی شوند و از همین رو نباید از تخم مرغ استفاده نمایند.

*از مهم ترین مضرات زرده تخم مرغ آب پز به مقدار زیاد می توان به افزایش چربی و کلسترول خون اشاره نمود.

مقدار مجاز مصرف تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ 186 میلی گرم کلسترول دارد که 62 درصد از احتیاج روزانه بدن را تأمین می نماید. از طرف دیگر سفیده تخم مرغ پروتئین بیشتری و کلسترول کمتری دارد. مطالعات نشان می دهد که مقدار مصرف تخم مرغ برای هر فرد فرق دارد و در 70 درصد افراد مصرف تخم مرغ روی افزایش کلسترول بد یا LDL مؤثر نیست. در 30 درصد افراد ممکن است مصرف تخم مرغ منجر به افزایش کلسترول بد گردد.

بهتر است در طول روز1 عدد تخم مرغ مصرف کنید و از مصرف بیشتر از 3 عدد تخم مرغ آب پز شده در روز پرهیز کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتماً با پزشک خود در خصوص مقدار مصرف تخم مرغ در روز مشورت کنید.

سوالات متداول

در هفته چند بار تخم مرغ بخوریم؟

به طور کلی اگر به بیماری خاصی مبتلا نیستید، مصرف هر روزه تخم مرغ هیچ مسئله ای ایجاد نمی نماید و می توانید روزانه 1 تا 3 عدد تخم مرغ مصرف کنید. برترین مقدار مصرف تخم مرغ در هفته حدود 7 تا 10 عدد است.

آیا تخم مرغ آب پز باعث چاقی می گردد؟

تخم مرغ کالری نسبتاً پایینی دارد و از همین رو به تنهایی موجب چاقی نمی گردد. تخم مرغ پروتئین زیادی دارد و از همین رو به افزایش حجم ماهیچه ها یاری می نماید. اما به هر حال دریافت کالری های اضافی در طول روز در افزایش چاقی و اضافه وزن مؤثر است.

خواص زرده تخم مرغ برای بچه ها چیست؟

زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی چربی های غیراشباع و امگا 3 است که برای رشد و بهبود سیستم ایمنی بدن کودک اهمیت زیادی دارد. مواد مغذی و پروتئین زرده تخم مرغ به رشد کودک یاری می نماید و موجب تنظیم هورمون های بدن و بعلاوه دریافت مواد مغذی و ویتامین های ضروری در بدن کودک می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2128

به "خواص تخم مرغ و عوارض آن ، طبع، مصلح، کالری و اندازه مجاز مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص تخم مرغ و عوارض آن ، طبع، مصلح، کالری و اندازه مجاز مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید