ترکیباتی که دشمن دندان ها هستند

به گزارش ناق، ایرنا/ رعایت بهداشت و رژیم غذایی حاوی مواد معدنی مورداحتیاج و اجتناب از عادت های غلطی که به دندان ها آسیب می زنند، مهمترین اقدامات در جهت حفاظت از دندانهاست. از طرفی با اینکه بیشتر افراد تمایلی برای مراجعه مستمر به دندانپزشک ندارند، مطالعات نشان می دهد مراجعه حداقل یک بار در سال به دندانپزشک برای ترمیم و پاکسازی دندان ها لازم است. بر اساس این مطالعه افرادی که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می نمایند، احتیاج کمتری به پرکردن و کشیدن دندان دارند.

ترکیباتی که دشمن دندان ها هستند

مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی نقش مهمی در حفاظت و سلامت دندان ها دارد. در ادامه به بایدها و نبایدهای غذایی برای محافظت از دندان ها شاره شده است:

آب نبات

آب نبات دشمن اصلی دندان است، به ویژه آب نبات های نرمی که به دندان می چسبند. غلظت بالای شکر موجود در آب نبات با باکتری های موجود در دهان ترکیب شده و تبدیل به یک اسید قوی می شوند. این اسید مینای دندان را تجزیه نموده و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است.

نان

شاید جالب باشد که بدانید نان برای دندان مضر است؛ زیرا بزاق، نشاسته موجود در نان را به قند تجزیه می نماید که باعث فراوری اسید و پوسیدگی دندان است. محققان راه حل این مشکل را استفاده از نان سبوس دار می دانند.

الکل

الکل باعث خشکی دهان می گردد که نتیجه آن چیزی جز پوسیگی دندان نیست.

میوه و سبزی

میوه و سبزی حاوی ویتامین و املاح ارزشمندی هستند که سلامت دندان ها و لثه را تامین می نمایند. کرفس، هویج، سیب و سبزیجات دارای برگ پهن برای سلامت دهان و دندان توصیه می شوند.

لبنیات

لبنیات علاوه بر تامین کلسیم و فسفات مورد احتیاج دندان، منجر به افزایش بزاق شده و از این جهت در تقویت مینای دندان نقش دارند.

آب

نوشیدن میزان کافی آب در طول روز محیط دندان را از قند پاک نموده و به سلامت دهان و دندان یاری می نماید.

هرچقدر هم که در مسواک زدن حرفه ای باشید و مرتب مسواک بزنید و به طور مستمر از نخ دندان بهره ببرید، بخشی از پلاک های دندان از بین نمی فرایند. پلاک جرم زرد رنگی است که به ویژه در دندان های عقب که شستنشان سخت تر است بوجود می آید. پلاک از میلیاردها باکتری مختلف ساخته شده که در دهان زندگی می نمایند و از غذاهای مصرفی ما تغذیه می نمایند. پلاک دندان مهمترین عامل در ایجاد پوسیدگی است.

علاوه بر مسواک منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان، بهتر است پاکسازی و جرم گیری حرفه ای دهان و دندان ها را به یک دندانپزشک حرفه ای بسپاریم. این کار احتمال پوسیدگی دندان وبیماری های التهابی لثه را کاهش می دهد.

پاکسازی دهان هر شش ماه یک بار توصیه شده است؛ البته بعضی افراد ریسک بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دارند و باید بیشتر به دندان پزشک مراجعه نمایند. در ادامه به چند نکته در جهت حفظ زیبایی و سلامت دندان ها اشاره شده است:

- مسواک زدن حداقل دو بار در روز

- مسواک زدن به محض بیدار شدن از خواب

- استفاده منظم از نخ دندان

- محافظت از دندان در مقابل ضربه

منبع: همگردی
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1783

به "ترکیباتی که دشمن دندان ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیباتی که دشمن دندان ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید